Thursday, 14 July 2011

rezeki ada dimana mana jea

Di suatu petang yang indah dan tenang,
sedang aku khusyuk dok melungsuri internet
tiba tiba


kawan : ASSALAMUALAIKUM !
aku : waalaikumsalam !
kawan : nah ! *sambil menghulurkan sebungkus plastik berisi 
aku : erk ? apa ini ? *pegang beg plastik sambil belek belek. nie sedekah ke bayar ? *sambil sengih unta
kawan : HAHA ! ada jugak orang macam kau nie kan kat dunia. huk. SEDEKAH (:
aku : ouh ekh mana la tahu kan. hehe. maceehh weyhh ! ^^


hee Alhamdulillah , ada rezeki aku petang tuh nak makan cekodok
ngahaha. hati memang teringin nak makan cekodok , tapi malas nak menapak gy kedai beli
tup tup tetiba datang rezeki depan pintu 
bak kata pepatah la kan , bagai pucuk dicita ulam mendatang kaan hee~


10 amalan dimurahkan rezeki :


1. mengabdikan diri untuk beribadah
2. memperbanyakkan istigfar
3. sentiasa mengingati Allah S.W.T
4. mendoakan ibu bapa
5. menjalin silaturrahim
6. melazimi kekal berwuduk
7. bersedekah
8. mengamalkan solat dhuha
9. bersyukur kepada Allah S.W.T
10. bertawakal


"Barang siapa bertawakal kepada Allah , nescaya Allah mencukupkan (keperluannya)" 
Surah at-Thalaq : ayat 3



"Jika kamu menampakkan sedekah(mu), maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebagian kesalahan-kesalahanmu; dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan"

Surah Al Baqarah ayat 272



*semoga Allah S.W.T membalas niat ikhlas dia sedekah kat aku. amin (:


adios!(:







5 comments:

eclipsesweet said...

wah.. best er... tetiba je rezeki dtg kat kita an.. hihi.. alhamdullilah...

^_^

alif haris said...

amal jariah la amalan yg kekal dan berterusan pahalnya pabila kita diakhirat kelak ^^

Qamaruls said...

thx share yer :)

ABU said...

setuju sangt...

btw, aku suka gila dgn cekodok pisang..setahun dah aku tak makan cekodok..hahahaha

sudeh said...

eclips : tuh laa kann. alhamdulillah (:
alif haris : yupp betol3 ! (:
qamarul : welkeemm !
abu : muahaha ! cian kauu. huk rasanya kau dah besar panjang dah boleh goreng cekodok sendiri dah kot hik2